środa, 10 lipca 2013

SZKOLENIE „Analiza potrzeb organizacji”



Fundacja Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego  ma przyjemność zaprosić na szkolenie.
Szkolenie skierowane jest dla osób współpracujących i  pracujących w organizacjach pozarządowych z Łodzi, grup nie formalnych, organizacji studenckich,  lokalnych liderów, aktywnych łodzian na polu obywatelskim. 

Analiza potrzeb organizacji to szkolenie dedykowane tym, którzy zaczynają pracę w organizacji, jak i tym, których organizacja działa od dłuższego czasu.

W czasie szkolenia zajmiemy się narzędziami, dzięki którym można łatwiej zauważyć w przestrzeni organizacji jej szczególną sytuację wewnętrzną i zewnętrzną, prześledzić procesy wpływające na kondycję organizacji oraz określić strategiczne i taktyczne cele.

Przyglądać się będziemy przykładowym przypadkom, a także Twojej organizacji tak aby jak najlepiej nauczyć się posługiwać narzędziami analizy potrzeb, by móc ją wykorzystać w pracy we własnej organizacji.

Dzięki udziałowi w szkoleniu masz szansę dowiedzieć się jak:
·         adekwatnie rozpoznawać problemy i potrzeby środowiska, w jakim działa Twoja organizacja
·         szybko i skutecznie rozpoznawać potrzeby i potencjał grup docelowych, dla których działa Twoja organizacja
·         dobrze zaplanować i zrealizować działania odpowiadające faktycznym potrzebom społecznym

Jeśli to Cię nie przekonało do udziału w szkoleniu – przeczytaj dalej! Dowiesz się też w jaki sposób:
·         motywować siebie i zespół do obserwowania procesów zachodzących w organizacji
·         odnaleźć zasoby, o których dotąd nie wiedziałeś, a są w Twojej organizacji
·         badać potrzeby organizacji, żeby efektywnie funkcjonowała
·         dowiedzieć się w jakim miejscu organizacja jest teraz
·         i w związku z tym określić cele długo i krótkoterminowe


Nasze spotkanie będzie miało charakter interaktywnych warsztatów,  w dialogu z praktykami.  Dwudniowe szkolenie opierać się będzie na dużej ilości ćwiczeń, mających na celu praktyczne poznanie różnorodnych narzędzi, adekwatnych do indywidualnych preferencji i kompetencji uczestników. Zagadnienia spotkania  dopasowane są do  realiów i potrzeb uczestników.   

Szczegółowy program szkolenia zostanie opracowany w odpowiedzi na faktyczne potrzeby uczestników biorących udział w szkoleniu (formularz zgłoszeniowy)  

Trener:
 Anna Marta WilczkowskaAbsolwentka PWSSP w Łodzi i Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Menedżer, trener II stopnia (treningu interpersonalnego), pedagog, arteterapeuta.
W pracy coachingowej posiada wieloletnie doświadczenie poparte szkoleniami i warsztatami rozwojowymi. Współpracowała jako coach w projektach dedykowanych organizacjom pozarządowym, posiada duże doświadczenie w coachingu menedżerskim i life-coachingu.
W pracy trenerskiej i coachingowej opiera się na sprawdzonych często niestandardowych, autorskich  metodach,  opartych na wiedzy z zakresu zarządzania pedagogiki i psychologii.
Publikuje w periodykach internetowych: Magazynie Psychologicznym Tu i Teraz, na stronach INFOR (WieszJak.pl), oraz Nowoczesnej Firmy.

Szkolenie:  6 listopad  2013   od 9.00 do 17.00

Zgłoszenia za pomocą formularza online przyjmowane są do 29.10.2013: 
https://docs.google.com/forms/d/14UYovj5bn9XyB0-ht-n9-LwVBY8O4ibdhZHZQ3D5xA4/viewform

 Miejsce: Łódź (dokładne miejsce zostanie podane osobom zakwalifikowanym)

Organizatorzy pokrywają koszt wyżywienia i materiałów szkoleniowych.

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający o uczestnictwie w szkoleniu.

Formularze dostępne też na stronie www.lcobywatelskie.blogspot.com
Decyduje kolejność zgłoszeń. Wiadomość o zakwalifikowaniu oraz szczegółowe informacje zostaną przesłane do 30  października 2013.

W razie pytań związanych ze szkoleniem – proszę o kontakt pod nr tel. 426327977  lub liliana.ferso@gmail.com

wtorek, 9 lipca 2013

SZKOLENIE „Mission impossibe?- o wizji i misji w organizacji pozarządowej”.


 
Fundacja Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego  ma przyjemność zaprosić na szkolenie.
Szkolenie skierowane jest dla osób współpracujących i  pracujących w organizacjach pozarządowych z Łodzi, grup nie formalnych, organizacji studenckich,  lokalnych liderów, aktywnych łodzian na polu obywatelskim. 

Zagadnienie misji wizji są tak podstawowe w organizacjach pozarządowych, że bardzo często o tym się nie rozmawia, nie wypada nie wiedzieć, nie wypada pytać - przecież to jest oczywiste. To? Czyli co?
No właśnie. Równie często spotykam się z tworzeniem misji i wizji na pokaz, wedle oczekiwań i mody otoczenia bez minimalnego wglądu we własne motywy działania. Czy można działać bez misji i wizji? Czy misja i wizja są częścią strategii rozwoju organizacji?
Jaką rolę wizja i misja pełnią w organizacji uczącej się i organizacji inteligentnej?
Czy misja i wizja są bytem niezmiennym, czy rozwijającym się?
Te i inne pytania będą nadawać kierunek spotkaniu w październiku.

§  Czym są wizja i misja w organizacji pozarządowej?
§  Jakie są sposoby tworzenia misji i wizji? Jakim językiem ją pisać? Kto ją tworzy? Jakie powinno być wsparcie w jej wdrażaniu? Jaki wpływ ma otoczenie na jej charakter?
§  Jak przejść od stanu w organizacji, kiedy wizja i misja nie są jasne  (jeżeli w ogóle istnieją) do etapu, kiedy misja i wizja są jasno określone, znane i rozumiane przez wszystkich członków organizacji, gdzie misja i wizja wytyczają kierunek strategicznych działań organizacji i są czynnikiem niezbędnym w podejmowaniu decyzji?
§  Czy o wartościach faktycznie się nie dyskutuje? - kiedy i jak mówimy o wartościach w organizacji, skoro nowoczesne zarządzanie koncentruje sie na ludziach, na motywach ich działania i wartościach jakie sobą reprezentują jako zasób organizacji?
§  Misja, wizja i wartości, a kultura jawna i ukryta organizacji jako odzwierciedlenie kultury szerszych zbiorowości.
§  Jakie są różnice w  tworzeniu misji i wizji  w fundacji, stowarzyszeniu i aliansie  (długoterminowym partnerstwie, np. federacji)?

Nasze spotkanie będzie miało charakter interaktywnych warsztatów,  w dialogu z praktykami.  Dwudniowe szkolenie opierać się będzie na dużej ilości ćwiczeń, mających na celu praktyczne poznanie różnorodnych narzędzi, adekwatnych do indywidualnych preferencji i kompetencji uczestników. Zagadnienia spotkania  dopasowane są do  realiów i potrzeb uczestników.  
Szczegółowy program szkolenia zostanie opracowany w odpowiedzi na faktyczne potrzeby uczestników biorących udział w szkoleniu (formularz zgłoszeniowy)  

Trener:
 Dagna Gmitrowicz – Osoba działająca na rzecz pozytywnej zmiany społecznej, pracująca na rzecz rozwoju indywidualnego , zespołów i społeczności. Poruszająca tematy związane z iluzją demokracji i alternatywnymi sposobami podejmowania decyzji, efektywną komunikacją i pracą na rzecz porozumienia. Prowadzi szereg działań mających na celu wzmocnienie kreatywności wśród odbiorców i samosterowności połączone z mapowaniem zasobów i predyspozycji. Pracuje nad profesjonalizacją trzeciego sektora, aktywnie współtworzy alternatywną przestrzeń kulturalną w Łodzi.

Szkolenie:  18-19 październik  2013   od 9.00 do 17.00
Zgłoszenia za pomocą formularza online przyjmowane są do 07.10.2013: 

 Miejsce: Łódź (dokładne miejsce zostanie podane osobom zakwalifikowanym)
Organizatorzy pokrywają koszt wyżywienia i materiałów szkoleniowych.
Każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający o uczestnictwie w szkoleniu.

Formularze dostępne też na stronie www.lcobywatelskie.blogspot.com
Decyduje kolejność zgłoszeń. Wiadomość o zakwalifikowaniu oraz szczegółowe informacje zostaną przesłane do 08 października 2013.

W razie pytań związanych ze szkoleniem – proszę o kontakt pod nr tel. 426327977  lub liliana.ferso@gmail.com

środa, 3 lipca 2013

Spotkanie specjalistyczne

„Jak wypełnić ofertę na realizację zadania publicznego”? 25 listopada 2013 w godzinach 15:00-18:00



Spotkanie kierujemy do przedstawicieli i przedstawicielek organizacji i podmiotów ekonomii społecznej realizujących zadania publiczne we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego (w tym z Urzędem Miasta Łodzi). Zakres spotkania obejmuje poprawne wypełnianie oferty na realizację zadania publicznego. Omówimy najczęściej popełniane błędy, zwrócimy uwagę na najważniejsze aspekty z punktu oceny oferty. Uczestnicy będą mieli również okazje zapoznać się z nowym, obowiązującym od początku przyszłego roku wzorem oferty.  

Zgłoszenia należy dokonać za pomocą formularza on-line lub w biurze Centrum OPUS przy pl. Wolności 2 do dnia 21 listopada 2013. 


Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu na szkolenie zadecyduje kolejność zgłoszeń. O możliwości uczestnictwa w szkoleniu uczestnicy zostaną poinformowani najpóźniej do 22 listopada 2013.

Szkolenie „Księgowe aspekty funkcjonowania organizacji”



Zapraszamy na szkolenie osoby- przedstawicielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej zajmujących się prowadzeniem księgowości w swoich podmiotach. Zakres szkolenia będzie obejmował szereg zagadnień, w tym między innymi politykę rachunkowości i jej elementy, podział koszów na działalność statutową i administracyjną, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumenty księgowe, prowadzenie kasy, zamknięcie roku (bilans, rachunek wyników, informacja dodatkowa), plan kont, podatki w organizacji pozarządowej, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek VAT, działalność statutowa odpłatną, nieodpłatną oraz działalność gospodarczą. 

Zgłoszenia należy dokonać za pomocą formularza on-line lub w biurze Centrum OPUS przy pl. Wolności 2 do dnia 8 listopada.  Link do formularza poniżej:


Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu na szkolenie zadecyduje kolejność zgłoszeń. O możliwości uczestnictwa w szkoleniu uczestnicy zostaną poinformowani najpóźniej do 12 listopada 2013.

wtorek, 2 lipca 2013

Spotkanie specjalistyczne- „ABC zatrudniania w organizacji”



17 października 2013, godzina 15:00 w Centrum OPUS przy pl. Wolności 2. 
Na spotkaniu specjalistycznym przedstawicielki i przedstawiciele organizacji pozarządowych dowiedzą się jakie są ich obowiązki w sytuacji zatrudniania pracowników w oparciu o różne umowy-
o pracę, umowy cywilnoprawne. Jakie dokumenty obowiązują, jakie terminy, zobowiązania wobec ZUS i US.
By wziąć udział w spotkaniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia 10 października 2013.  Formularz zgłoszeniowy na stronie Centrum OPUS: http://www.opus.org.pl/spotkania-specjalistyczne

"Niepełnosprawni w Łodzi - Czy Łódź jest Miastem Przyjaznym dla osób niepełnosprawnych?"



Pozarządowy Klub Dyskusyjny Rady Organizacji Pozarządowych zaprasza na spotkanie

"Niepełnosprawni w Łodzi - Czy Łódź jest  Miastem Przyjaznym dla osób niepełnosprawnych?"

W Polsce żyje ponad 5 mln osób niepełnosprawnych, w Łodzi wskaźnik osób niepełnosprawnych wg GUS-u wynosi 13,8%. Prognozy przewidują dalszy szybki wzrost liczby osób z niepełnosprawnościami. Świadomość problemów, z którymi borykają się osoby z dysfunkcją różnych narządów ciała, staje się na szczęście coraz większa. W ostatnich latach dostrzec można istotne zmiany w zachowaniu społeczeństwa. Jednak czy są one wystarczające? Jak zmiany postrzegają same osoby niepełnosprawne? Jakie obszary życia są ważne dla osób z niepełnosprawnościami, a nie zostały jeszcze poruszone? Jak zdrowi ludzie patrzą na ludzi niepełnosprawnych – czy uważają, że system wsparcia dla nich jest kompleksowy i wystarczający? 

W JAKI SPOSÓB  ŁÓDŹ PODEJMUJE DZIAŁANIA NA RZECZ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI?

Na spotkanie zapraszamy przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz osób z niepełnosprawnoś-ciami i wszystkich zainteresowanych.


7 października 2013, godzina 15.00
ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich 71/73 siedziba Fundacji Ferso


Wspólnie postaramy się poruszyć następujące tematy:
·         wsparcie dla osób niepełnosprawnych – jaka pomoc jest najbardziej potrzebna i w jakich obszarach życia
·         życie z osobami niepełnosprawnymi – wsparcie  dla rodzin
·         poszukiwanie pracy przez osoby niepełnosprawne w woj. Łódzkim - portal z ofertami pracy dla osób niepełnosprawnych – jakie wsparcie jest potrzebne dla osób z niepełnosprawnościami poszukujących pracy
·         życie towarzyskie osób niepełnosprawnych
·         seksualność osób niepełnosprawnych
·         świadomość w społeczeństwie na temat niepełnosprawności - jak inni postrzegają ludzi niepełnosprawnych
Celem spotkania jest wypracowanie wspólnej mapy ważnych tematów dla osób niepełnosprawnych i przykładowych rozwiązań oraz przekazanie jej do Pani Ewy Ściborskiej – Rzecznik Osób Niepełnosprawnych w Urzędzie Miasta Łodzi.
Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa do 6 października 2013:  >>formularz online<<

"Niepełnosprawni w Łodzi - Czy Łódź jest Miastem Przyjaznym dla osób niepełnosprawnych?"




Pozarządowy Klub Dyskusyjny zaprasza na spotkanie


"Seniorzy w Łodzi - powołanie Komisji Dialogu Obywatelskiego"

Podczas pierwszego spotkania organizacji senioralnych podjęto decyzję o utworzeniu Komisji Dialogu Obywatelskiego. Przed powołaniem Komisji  organizacje zajmujące się tą tematyką będą musiały odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania:
·         Jakimi zagadnieniami powinni zajmować się członkowie KDO? Które problemy są najbardziej naglące?
·         Jak nazwać Komisję?
·         Czy KDO będzie zajmowała się jedynie seniorami, czy obejmie również kwestie demografii i dialogu międzypokoleniowego?
·         Jak pogodzić potrzebę szybkiego rozwiązania bieżących problemów z koniecznością inwestycji w rozwiązania, których efekty będą odczuwalne w perspektywie kolejnych dziesięcioleci?


Na spotkanie zapraszamy przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz Łodzian.
8 października 2013, godzina 15.00
ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich 71/73 - siedziba Fundacji Ferso

Komisje Dialogu Obywatelskiego (KDO) to ciała doradcze i inicjatywne, które mogą być powoływane przez organizacje pozarządowe w danych obszarach życia społecznego (np. niepełnosprawność, edukacja, ekologia). Komórki te umożliwiać mają wykorzystanie wiedzy przedstawicieli III sektora oraz synergię działań Urzędu Miasta oraz organizacji pozarządowych przy kształtowaniu polityk publicznych. KDO to nowa forma współpracy pozafinansowej Urzędu Miasta i organizacji pozarządowych.
·         Jak sprawić, by Łódź stała się miastem przyjaznym seniorom pod względem infrastruktury, usług socjalnych, oferty kulturalnej, bezpieczeństwa i innych czynników?
·         Jak przeciwdziałać dyskryminacji i alienacji osób starszych?
·        Jak zwiększyć zaangażowanie społeczne seniorów?

Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa do 7 października  2013: >>formularz online<<

Szkolenie –„ Jak wykorzystać sponsoring do pozyskiwania środków na działania statutowe?”



24 października 2013 w godzinach 09:00-16:00.
Czym jest sponsoring? Kto może być sponsorem naszych działań? Jak go pozyskać? Jak stworzyć ofertę sponsoringową?
Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli i  przedstawicielek łódzkich organizacji pozarządowych oraz podmiotów ekonomii społecznej. Szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i catering.
By wziąć udział w szkoleniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia 10 października 2013. Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się na spotkanie zadecyduje kolejność zgłoszenia.
Formularz zgłoszeniowy znajdziecie Państwo na stronie Centrum OPUS: http://www.opus.org.pl/szkolenia

Spotkanie specjalistyczne- „Sponsoring- umowa, oferta, konsekwencje finansowe i podatkowe”



5 listopada 2013 w godzinach 15:00-18:00
Spotkanie kierujemy do  przedstawicieli i przedstawicielek łódzkich organizacji pozarządowych planujących pozyskiwać środki na działania za pomocą sponsoringu. Na spotkaniu uczestnicy
i uczestniczki dowiedzą się: jak sporządzić umowę sponsoringową, jakie dokumenty będą potrzebne, by zapisy księgowe były zgodne z prawem.

Szkolenie – „Księgowość w organizacjach pozarządowych”



9-10 października 2013 w godzinach 09:00-16:00
Zakres szkolenia obejmuje szereg zagadnień, w tym między innymi politykę rachunkowości i jej elementy, podział koszów na działalność statutową i administracyjną, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumenty księgowe, prowadzenie kasy, zamknięcie roku (bilans, rachunek wyników, informacja dodatkowa), plan kont, podatki w organizacji pozarządowej, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek VAT, działalność statutowa odpłatną, nieodpłatną oraz działalność gospodarczą.
 Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli i przedstawicielek podmiotów ekonomii społecznej
z terenu miasta Łodzi. Szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i catering.
By wziąć udział w szkoleniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia 10 października 2013. Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się na spotkanie zadecyduje kolejność zgłoszenia.
Formularz zgłoszeniowy pod linkiem: http://www.opus.org.pl/szkolenia

Spotkanie specjalistyczne „Zbiórka publiczna od A do Z”



Zmiana statutu, wypełnianie formularzy sądowych)”- 14 października 2013 – godzina 15:00 w Centrum OPUS (pl. Wolności 2). Spotkanie kierujemy do  przedstawicieli i przedstawicielek łódzkich organizacji pozarządowych planujących pozyskiwać środki na działania z wykorzystaniem zbiórek publicznych.
Spotkania specjalistyczne są krótkimi formami edukacyjnymi, poświęconymi wąskim obszarom działań organizacji pozarządowych realizowanymi w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego. Tym razem uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się jak zorganizować i rozliczyć zbiórkę zgodnie
z aktualnie obowiązującym prawem.
 Serdecznie zapraszamy!
By wziąć udział w spotkaniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia   10 października 2013. Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się na spotkanie zadecyduje kolejność zgłoszenia.
Formularz zgłoszeniowy na stronie Centrum OPUS: http://www.opus.org.pl/spotkania-specjalistyczne

"Seniorzy w Łodzi - Czy Łódź ma szansę stać się Miastem Przyjaznym Starzeniu?"



Niemal codziennie jesteśmy bombardowani informacjami o fatalnej sytuacji materialnej osób starszych, problemach w dotarciu do opieki zdrowotnej, bezradności i braku wsparcia. Także demografowie biją na alarm. Według prognoz do 2025 roku co piąty Europejczyk będzie miał ponad 65 lat, przy czym znacznie wzrasta liczba osób powyżej 80 roku życia. Podniesienie wieku emerytalnego uświadomiło wielu ludziom, że i oni znajdą się kiedyś w grupie osób starszych. Starość przestała być problemem zamiatanym pod dywan. Jak grzyby po deszczu powstają Uniwersytety Trzeciego Wieku, poszerza się ich oferta. Czy to wystarczy, aby stawić czoła narastającym problemom społecznym? Czy uda się stworzyć spójny i kompleksowy system wsparcia osób starszych?

W JAKI SPOSÓB ŁÓDZKIE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ANGAŻUJĄ SIĘ W DZIAŁANIA NA RZECZ SENIORÓW?

Na spotkanie zapraszamy przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz Łodzian.
Jeśli i Ty chciałbyś zabrać głos w dykusji lub zadać naszym gościom pytanie w nieformalnej, miłej atmosferze, przyjdź koniecznie.

10 września 2013, godzina 15.00
ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich 71/73 - siedziba Fundacji Ferso

Wspólnie postaramy się znaleźć odpowiedzi na pytania:
·         Jak sprawić, by Łódź stała się miastem przyjaznym seniorom pod względem infrastruktury, usług socjalnych, oferty kulturalnej, bezpieczeństwa i innych czynników?
·         Jak przeciwdziałać dyskryminacji i alienacji osób starszych?
·         Jak zwiększyć zaangażowanie społeczne seniorów?

Zgłoszenia za pomocą formularza on-line

Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa do 6 września 2013:

Spotkanie specjalistyczne- „Sprawozdawczość w OPP”



23 września 2013, godzina 15:00 w Centrum OPUS przy pl. Wolności 2. 
Spotkanie specjalistyczne poświęcimy obowiązkom sprawozdawczym OPP- wymagane sprawozdania finansowe i merytoryczne, formularze i terminy składania.




By wziąć udział w spotkaniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub do zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia  1 września 2013. Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się na spotkanie zadecyduje kolejność zgłoszenia.
Formularz zgłoszeniowy na stronie: http://www.opus.org.pl/spotkania-specjalistyczne

„Jak przygotować się do pozyskania statusu OPP (zmiana statutu, wypełnianie formularzy sądowych)”-



Spotkanie specjalistyczne „Jak przygotować się do pozyskania statusu OPP (zmiana statutu, wypełnianie formularzy sądowych)”
 3 września 2013 – godzina 15:00 w Centrum OPUS (pl. Wolności 2). 

Spotkanie kierujemy do  przedstawicieli i przedstawicielek organizacji pozarządowych planujących wystąpić o nadanie statusu OPP. Pomożemy w podjęciu decyzji, przybliżymy kwestie formalno- prawne pozyskania statusu OPP.
Spotkania specjalistyczne są krótkimi formami edukacyjnymi, poświęconymi wąskim obszarom działań organizacji pozarządowych realizowanymi w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego. Tym razem uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak zmienić statut organizacji, by zgodny był z zapisami prawnymi (w zakresie OPP), jakie wymogi muszą spełnić, by status OPP uzyskać oraz jakie dokumenty wypełnić i w jaki sposób je wypełnić, by uniknąć pomyłek przy rejestracji. Udział w spotkaniu jest nieodpłatny. Serdecznie zapraszamy!

By wziąć udział w spotkaniu prosimy wypełnić formularz on-line, lub do zgłosić się w biurze Centrum Opus do dnia  1 września 2013. Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się na spotkanie zadecyduje kolejność zgłoszenia.
Formularz zgłoszeniowy na stronie: http://www.opus.org.pl/spotkania-specjalistyczne

Szkolenie –„ Jak stworzyć skuteczny plan marketingowy dla działalności ngo i podmiotów ekonomii społecznych?”-




25-26 września 2013 w godzinach 09:00-16:00.

Co to jest plan marketingowy, jakie elementy powinien zawierać plan marketingowy, jaką strategię zastosować komunikowaniu się z odbiorcami produktów lub usług, czynniki jakie należy brać pod uwagę przy planowaniu marketingowym.
Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli i  przedstawicielek organizacji pozarządowych oraz podmiotów ekonomii społecznej. Szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i catering.


Na szkolenia należy się zgłaszać za pomocą formularza on-line (dostępny na stronie www.opus.org.pl) lub w biurze Centrum OPUS przy Pl. Wolności 2. Decyduje kolejność zgłoszeń. Szkolenie zostaje potwierdzone najpóźniej 7 dni przed, po zebraniu grupy 16 uczestników.
O dokładnych terminach  i miejscu szkoleń poinformujemy na stronie www.opus.org.pl, www.lcobywatelskie.blogspot.com, www.aktywniobywatele.uml.lodz.pl, 
Pytania związane ze szkoleniem –kontakt pod nr tel. 42 231 31 01 lub dwojciechowska@opus.org.pl
 


Szkolenie – „Aspekty prawne i księgowe działalności odpłatnej i gospodarczej”



4-5 września 2013 w godzinach 15:00-18:00

Czym jest działalność odpłatna, jak ją rozpocząć, jakie dokumenty przygotować, jak zmienić konta księgowe, o czym pamiętać, by nie być zmuszonym do rejestracji działalności gospodarczej?
Jak rozpocząć działalność gospodarczą w stowarzyszeniu/fundacji, w jakiej formie prawnej najlepiej prowadzić działalność gospodarczą w organizacji, jak działalność gospodarcza wyodrębnić w księgach handlowych, jakie obowiązku ciążą na organizacji prowadzącej działalność gospodarczą.

Na te wszystkie pytania  odpowiemy podczas szkolenia. 
Szkolenie jest skierowane do przedstawicieli i przedstawicielek podmiotów ekonomii społecznej z terenu miasta Łodzi. Szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i catering.


Na szkolenia należy się zgłaszać za pomocą formularza on-line (dostępny na stronie www.opus.org.pl) lub w biurze Centrum OPUS przy Pl. Wolności 2. Decyduje kolejność zgłoszeń. Szkolenie zostaje potwierdzone najpóźniej 7 dni przed, po zebraniu grupy 16 uczestników.
O dokładnych terminach  i miejscu szkoleń poinformujemy na stronie www.opus.org.pl, www.lcobywatelskie.blogspot.com, www.aktywniobywatele.uml.lodz.pl, 
Pytania związane ze szkoleniem –kontakt pod nr tel. 42 231 31 01 lub dwojciechowska@opus.org.pl
 


Spotkanie specjalistyczne- „Przygotowanie sprawozdań z realizacji zadań publicznych



w dniu 9 grudnia 2013 w godzinach 15:00-18:00

Spotkanie skierowane jest do łódzkich organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej. Na spotkaniu uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się jak prawidłowo przygotować sprawozdanie
z realizacji zadań publicznych i rozliczyć się z realizacji zadania. Spotkanie jest bezpłatne, poprowadzi je Katarzyna Książczak specjalistka i doradczyni Centrum OPUS z zakresu księgowości.
Zgłoszenia należy dokonać za pomocą formularza on-line lub w biurze Centrum OPUS przy pl. Wolności 2 do dnia 28 listopada 2013.  

Link do formularza:

Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu na szkolenie zadecyduje kolejność zgłoszeń. O możliwości uczestnictwa w szkoleniu uczestnicy zostaną poinformowani najpóźniej do 28 listopada 2013.

Spotkanie specjalistyczne „Fundraising-metody pozyskiwania środków przez organizacje pozarządowe”



w dniu 2 grudnia 2013 w godzinach 15:00-18:00

Na spotkaniu uczestnicy dowiedzą jak przygotować plan zbierania funduszy, czym są i jak skutecznie stosować  narzędzia fundraisingu, takie jak pay-roll, marketing bezpośredni, listy sponsorskie, „face to face”. Spotkanie skierowane jest do łódzkich organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej. Spotkanie jest bezpłatne, odbędzie się w sali Centrum OPUS, poprowadzi je Krzysztof Smug- specjalista i doradca Centrum OPUS. 

Zgłoszenia należy dokonać za pomocą formularza on-line lub w biurze Centrum OPUS przy pl. Wolności 2 do dnia 1 listopada 2013.  Link do formularza:


Liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu na szkolenie zadecyduje kolejność zgłoszeń. O możliwości uczestnictwa w szkoleniu uczestnicy zostaną poinformowani najpóźniej do 28 listopada 2013.

SZKOLENIE „Praca projektem jako strategiczny element rozwoju organizacji”



Fundacja Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego  ma przyjemność zaprosić na szkolenie.
Szkolenie skierowane jest dla osób współpracujących i  pracujących w organizacjach pozarządowych z Łodzi, grup nie formalnych, organizacji studenckich, lokalnych liderów, aktywnych łodzian na polu obywatelskim.

Celem szkolenia jest nabycie podstawowej  wiedzy w zakresie tworzenia i zarządzania projektami. W szkoleniu rozumiemy projekt jako długofalowe, zaplanowane działanie organizacji, w oparciu o jej misję, potrzeby beneficjentów i członków. Szkolenie będzie okazją nabycia umiejętności konstruowania podstawowych elementów projektu (cel, budżet, harmonogram, ewaluacja), w oparciu o potrzeby społeczności lokalnej i organizacji. Przyszli koordynatorzy poznają podstawowe  metody zarządzania zespołem oraz ogólne zasady aplikowania o dotacje.

Szczegółowe zagadnienia:
  1. Czym jest „myślenie projektowe”?
  2. Jak poprawnie formułować cel?
  3. Jakie metody możemy stosować w projekcie i jak przełożyć to na harmonogram? 
  4. Jak zadbać o prawidłową konstrukcję budżetu i  monitoring wydatków?
  5. Jak włączać ludzi do wspólnego tworzenia i realizacji projektu?
  6. Jakie są możliwości pozyskania funduszy  na nasze działania?

Szkolenie skierowane jest do osób, które nie mają   (lub posiadają minimalne) doświadczenie w temacie pracy projektem. Najbardziej na szkoleniu skorzystają osoby, które mają organizację/ grupę w której mogą działać, natomiast nie posiadają wiedzy jak zacząć realizować działania/projekty.
Szczegółowy program szkolenia zostanie opracowany w odpowiedzi na faktyczne potrzeby uczestników biorących udział w szkoleniu (formularz zgłoszeniowy). 

Trenerzy:

Jacek Jędrzejczak – certyfikowany trener biznesu metodologii SET. Absolwent kursu „Profesjonalny menadżer 3 sektora” przy Collegium Civitas.  Działa w organizacji pozarządowych od wielu lat, prowadził setki godzin warsztatów i szkoleń dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wiceprezes Łódzkiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Joanna Jędrzejczak – Absolwentka Pedagogiki Medialnej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Działa w organizacjach pozarządowych od 2004 roku, głownie jako edukatorka i koordynatorka projektów międzynarodowych. Od 2006 roku trenerka programu „Młodzież w działaniu”.

Szkolenie:  11 -12 grudzień  2013   od 9.00 Do 17.00

Zgłoszenia za pomocą formularza online przyjmowane są do 02.12.2013:


 Miejsce: Łódź (dokładne miejsce zostanie podane osobom zakwalifikowanym)
Organizatorzy pokrywają koszt wyżywienia i materiałów szkoleniowych.

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający o uczestnictwie w szkoleniu.

Decyduje kolejność zgłoszeń. Wiadomość o zakwalifikowaniu oraz szczegółowe informacje zostaną przesłane do 03  grudnia 2013.

W razie pytań związanych ze szkoleniem – proszę o kontakt pod nr tel. 426327977  lub liliana.ferso@gmail.com

SZKOLENIE „Zarządzenie projektem w oparciu o misje, wizje i strategie rozwoju organizacji”




15 - 16.11.2013
Fundacja Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego  ma przyjemność zaprosić na szkolenie.
Szkolenie skierowane jest dla osób współpracujących i  pracujących w organizacjach pozarządowych z Łodzi, grup nie formalnych, organizacji studenckich,  lokalnych liderów, aktywnych łodzian na polu obywatelskim.

Celem szkolenia  jest podniesienie wiedzy w zakresie tworzenia i zarządzania projektami. W szkoleniu rozumiemy projekt jako długofalowe, zaplanowane działanie organizacji, w oparciu o jej misję, potrzeby beneficjentów i członków. Zastanowimy się, jak spowodować, aby projekty służyły rozwojowi organizacji w szerszym aspekcie, niż tylko poprzez pisanie ich na potrzeby konkursów grantowych. Poszukamy tez odpowiedzi, kim w zasadzie jest koordynator projektu i co może zrobić, aby poprzez swoją pracę budować potencjał swój i swojego zespołu. 

Szczegółowe zagadnienia:
  1. Po co robimy projekty?
  2. Jak poprzez działania projektu realizować misję organizacji?
  3. Jak zarządzać ludźmi w trakcie tworzenia i realizacji projektu?
  4. Dlaczego warto zaprzyjaźnić się z monitoringiem i ewaluacją w trakcie projektu?
  5. Jak przełożyć nasz świetny projekt do formularza grantowego?
  6. Co zrobić, abyśmy to my mieli kontrole nad finansami, a nie one nad nami?

Szkolenie skierowane jest do osób, które maja już   doświadczenie w temacie pracy projektem. Zatem na szkolenie zapraszamy osoby, które tworzyły lub/i realizowały min. 1 projekt.
Szczegółowy program szkolenia zostanie opracowany w odpowiedzi na faktyczne potrzeby uczestników biorących udział w szkoleniu (formularz zgłoszeniowy)  

Trenerzy:
Jacek Jędrzejczak – certyfikowany trener biznesu metodologii SET.  Absolwent kursu „Profesjonalny menadżer 3 sektora” przy Colegium Civitas.  Działa w organizacji pozarządowych od wielu   lat, prowadził setki godzin warsztatów i szkoleń dla dzieci, młodzieży i dorosłych.  Wiceprezes Łódzkiej Federacji Organizacji Pozarządowych. 


Szkolenie:  15 -16 listopad  2013   od 9.00 do 17.00

Zgłoszenia za pomocą formularza online przyjmowane są do 07.11.2013: 

 Miejsce: Łódź (dokładne miejsce zostanie podane osobom zakwalifikowanym)

Organizatorzy pokrywają koszt wyżywienia i materiałów szkoleniowych.

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający o uczestnictwie w szkoleniu.

Decyduje kolejność zgłoszeń. Wiadomość o zakwalifikowaniu oraz szczegółowe informacje zostaną przesłane do 08  listopada 2013.

W razie pytań związanych ze szkoleniem – proszę o kontakt pod nr tel. 426327977  lub liliana.ferso@gmail.com

SZKOLENIE „Mission impossibe?- o wizji i misji w organizacji pozarządowej”



Fundacja Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w ramach Łódzkiego Centrum Obywatelskiego  ma przyjemność zaprosić na szkolenie.
Szkolenie skierowane jest dla osób współpracujących i  pracujących w organizacjach pozarządowych z Łodzi, grup nie formalnych, organizacji studenckich,  lokalnych liderów, aktywnych łodzian na polu obywatelskim. 

Zagadnienia misji i wizji są podstawą działań w organizacjach pozarządowych. Podczas listopadowego spotkania postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania: 

§  Czym są wizja i misja w organizacji pozarządowej?
§  Jakie są sposoby tworzenia misji i wizji? Jakim językiem ją pisać? Kto ją tworzy? Jakie powinno być wsparcie w jej wdrażaniu? Jaki wpływ ma otoczenie na jej charakter?
§  Jak przejść od stanu w organizacji, kiedy wizja i misja nie są jasne  (jeżeli w ogóle istnieją) do etapu, kiedy misja i wizja są jasno określone, znane i rozumiane przez wszystkich członków organizacji, gdzie misja i wizja wytyczają kierunek strategicznych działań organizacji i są czynnikiem niezbędnym w podejmowaniu decyzji?
§  Czy o wartościach faktycznie się nie dyskutuje? - kiedy i jak mówimy o wartościach w organizacji, skoro nowoczesne zarządzanie koncentruje sie na ludziach, na motywach ich działania i wartościach jakie sobą reprezentują jako zasób organizacji?
§  Misja, wizja i wartości, a kultura jawna i ukryta organizacji jako odzwierciedlenie kultury szerszych zbiorowości.
§Czy misja i wizja są bytem niezmiennym, stałym? 

Metodycznie spotkanie oparte jest przede wszystkim na pracy warsztatowej, ćwiczeniach. dyskusjach i materiałach źródłowych. Zagadnienia spotkania  dopasowane są do  realiów i potrzeb uczestników.  
Szczegółowy program szkolenia zostanie opracowany w odpowiedzi na faktyczne potrzeby uczestników biorących udział w szkoleniu (formularz zgłoszeniowy) .

Trener:
 Dagna Gmitrowicz – Osoba działająca na rzecz pozytywnej zmiany społecznej, pracująca na rzecz rozwoju indywidualnego , zespołów i społeczności. Poruszająca tematy związane z iluzją demokracji i alternatywnymi sposobami podejmowania decyzji, efektywną komunikacją i pracą na rzecz porozumienia. Prowadzi szereg działań mających na celu wzmocnienie kreatywności wśród odbiorców i samosterowności połączone z mapowaniem zasobów i predyspozycji. Pracuje nad profesjonalizacją trzeciego sektora, aktywnie współtworzy alternatywną przestrzeń kulturalną w Łodzi.

Szkolenie:  29 listopad  2013   od 9.00 do 17.00

Zgłoszenia za pomocą formularza online przyjmowane są do 22.11.2013: 
https://docs.google.com/forms/d/16A5oZTT9uNtyIGl4Fr8U8XUw46OLOtIz53iY36O4P4M/viewform

 Miejsce: Łódź (dokładne miejsce zostanie podane osobom zakwalifikowanym)
Organizatorzy pokrywają koszt wyżywienia i materiałów szkoleniowych.

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający o uczestnictwie w szkoleniu.

Formularze dostępne też na stronie www.lcobywatelskie.blogspot.com

Decyduje kolejność zgłoszeń. Wiadomość o zakwalifikowaniu oraz szczegółowe informacje zostaną przesłane do 22 listopada 2013.

W razie pytań związanych ze szkoleniem – proszę o kontakt pod nr tel. 426327977  lub liliana.ferso@gmail.com